Szakmai 

munkásság 

 

 

Balázs Katalin (Szerzői név: J. Balázs Katalin)

Foglalkozási terület

oktatási szakember, tankönyvíró

kémia vezetőtanár

szaktanácsadó mesterpedagógus

Végzettségek

biológia-kémia szakos középiskolai tanár

humánökológus

pedagógus szakvizsga

Munkahely

 

 

Díjak, elismerések

ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium

 

2002-ben az ELTE Tanácsától „kimagasló egyetemi tevékenységéért” címzéssel kaptam meg a Trefort Ágoston emléklapot.

 

2015-ben az Emberi Erőforrások Minisztériumától elismerő Oklevelet kaptam a 2014. évi Nemzetközi Kémiai Diákolimpián sikeresen szereplő tanulók felkészítésében végzett tevékenységemért.

 

2015-ben elnyertem a Rátz Tanár Úr Életműdíjat, mely a természettudományokat tanító pedagógusok legrangosabb díja.

 

Szakmai életút

 

1994-től 1997-ig az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolában folyó kísérleti tantervhez készülő tankönyvcsalád írásában vettem részt.

 

1995-ben kineveztek kémiából vezetőtanárnak.

 

1995. szeptemberétől osztályfőnöke voltam egy nyolcosztályos gimnáziumi osztálynak, mely az 1997/98. tanév végétől környezetvédelmi osztállyá alakult. Bár már leérettségiztek, többen visszajártak ifiként az általam azóta is minden évben szervezett természetkutató táborba (TERMKUT).

 

1996-97-ben a Calibra Kiadó (1997-től Műszaki Kiadó) gondozásában, egy szerzőtárssal közösen írtunk egy általános iskolai kémiai tankönyvcsaládot.

 

1996-ban a Panem Kiadónál jelent meg, egy szerzőtárssal közös művünk, az ismert "Ennyit kell(ene) tudnod"-sorozat tagjaként, a Kémia kötet.

 

1996-2006-ig az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola kémia munkaközösségének vezetője voltam.

 

2000-2004. között az Apáczai Kiadó gondozásában, az általános iskola 7., 8. évfolyama számára kémia tankönyvcsaládot írtunk, egy szerzőtárssal közösen (tankönyvek, munkafüzetek, feladatlapok, tanári kézikönyvek). 2008-ban a tankönyvek Magyar Termék Nagydíjat kaptak.

 

2004-ben az Educatio Társadalmi Szolgáltató Kht. pályázatára digitális animációs forgatókönyveket írtam.

 

2004-2007. között vittem diákokat a veszprémi Hlavay József Országos Környezettudományi Diákkonferencia versenyre. Az évek során több diákom is szerzett első helyezést ezen a versenyen.

 

2005-2006 között a SuliNova megbízásából, a HEFOP Életpálya-építés – Ember a természetben-kémia programcsomag keretében 7-10. évfolyamok számára tantárgyi modulokat írtam.

 

2005-ben az OKI megbízásából, a HEFOP keretében 7-10. évfolyamok számára kémia fejlesztőfeladatokat írtam.

 

2005-ben részt vettem a Nemzeti Tankönyvkiadó gondozásában megjelenő Négyjegyű függvénytáblázatok, összefüggések és adatok című kiadvány kémia részének szerkesztésében, lektorálásában.

 

2006-2013. között hirdette meg az Apáczai Kiadó az országos, négyfordulós Apáczai Csere János Tehetségkutató Komplex Természettudományi Versenyt, melyen évről évre nagyon sok iskola nevez be diákcsapataival. A verseny kémiai részéhez én írtam a feladatokat.

 

2008-ban a Móra Könyvkiadó gondozásában, egy nagyon szép kivitelű, gyerekeknek íródott kémiai mesekönyvet írtam „Az alkimisták titka – Kalandos játék, avagy kreatív és interaktív kalandozás a kémia birodalmában” címmel, a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával.

 

2008-ban Vass Vilmos alkotószerkesztői irányítása mellett, egy fejezetet írtam az Apáczai Kiadó módszertani kiadványába „Kompetenciák fejlesztése a kémia tanításában a 6-8. évfolyamon” címmel.

 

2008-2009. között az általános iskolai kémia tankönyvcsaládhoz, az Apáczai Kiadó gondozásában, interaktív tananyagot írtam Kőszegi Tamás filmes operatőr közreműködésével, a Krea Kft. kivitelezésében, mely 2009-ben Magyar Termék Nagydíjat kapott.

 

2011-től rajta vagyok az Országos Vizsgaelnöki Névjegyzéken, azóta középszintű és emelt szintű érettségi vizsgaelnöki feladatokat látok el az Oktatási Hivatal felkéréseinek alapján.

 

2011-től rajta vagyok az Országos Szakértői Névjegyzéken.

 

2012-2014 között az ERUDITIO Kft. szervezésében, tanároknak tartottam továbbképzést (Természettudományos végzettségű tanárok továbbképzése laboratóriumi gyakorlatok levezetésére, 30 óra)

 

2012-2018 között óraadóként kémia felzárkóztató előadásokat tartottam a Pázmány Péter Katolikus Egyetem első éves hallgatói számára (Információs Technológia Kar, Molekuláris Bionika alapképzés).

 

2013-2014 között az OFI felkérésére pedagógiai fejlesztőként dolgoztam, a kémia munkacsoport vezetője voltam.

 

2013-2014 között az Observans Kft. megbízásából digitális tananyagfejlesztőként dolgoztam.

 

2014-2015-ben az „Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című projektben, az ELTE TTK munkacsoportban, szakmódszertani kutatásban és jegyzetírásban vettem részt

 

2014-től szaktanácsadó vagyok, 2014-ben szaktanácsadóként dolgoztam az OFI-nál.

 

2014-től rajta vagyok az Országos Szaktanácsadó Névjegyzéken.

2015-től mesterpedagógus minősítésem van.

 

2015-ben az OFI felkérésére közép- és emelt szintű próbaérettségi feladatsorokat lektoráltam a 2017-től bevezetésre kerülő új érettségi követelményrendszer bevezetéséhez.

 

2015-ben a Wizper Kft. megbízásából, az OFI NKP rendszerébe illeszkedő digitális feladatsorokat írtam.

 

2015-ben az Observans Kft. megbízásából tanulástechnikai célú, szövegértés fókuszú fejlesztő feladatokat készítettem.

 

A Kémia Tanítása, illetve a Tanító és tanár című folyóiratokban többször jelentek meg cikkeim.

Több pályázaton is nyertem valamilyen oktatási-módszertani projektben.

Kémiatanári Konferenciákon, Megyei Pedagógiai Intézetek továbbképzésein, a Szaktanácsadók Országos Konferenciáján és egyéb szakmai fórumokon tartottam szakmai-módszertani előadásokat, bemutató órákat.

 

Pedagógus- és tanártovább-képzések

1996-97-ben egy 76 órás intenzív tanártovábbképzésen vettem részt a „Környezeti nevelési továbbképzés szakértőknek, szaktanácsadóknak, tanácsosoknak - Környezetvédelem” témakörében. Záró dolgozatomat az iskolai környezeti nevelés lehetőségeiről írtam, melyet az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolában valósítottam meg. Ennek jegyében foglalkozom az iskolában a környezeti neveléssel, hagyományteremtő célkitűzésekkel. Azóta is minden évben természetkutató szaktábort szervezek különböző helyszíneken; a Föld Napján pedig az azóta létrehozott és jól működő „termkutos ifik” csoportja 2010-ig minden alkalommal környezetvédelmi akadályversenyt szerveztek az alsó tagozat részére. E témakörben több pályázatot és ösztöndíjat is nyertem.

 

2000-ben részt vettem „Minőségbiztosítási alapkurzus” címmel, egy 30 órás akkreditált pedagógus-továbbképzési programon.

 

2001-ben részt vettem a Természet- és Környezetvédő Tanárok Egyesületének szervezésében – melynek egyébként tagja vagyok, – „Az óvoda/iskola környezeti nevelési programja” címmel, egy 30 órás akkreditált pedagógus-továbbképzési programon.

 

2004. aug. 15-19. között részt vettem a Magyar Kémikusok Egyesülete Kémiatanári Szakosztályának szervezésében egy 30 órás akkreditált pedagógus-továbbképzési programon, a Kémiatanárok Nyári Országos Továbbképzésén.

 

2004. szept. 10-25. között részt vettem a SuliNova szervezésében, „Vizsgáztatók képzése a kétszintű kémia érettségi vizsgára” címmel, egy 30 órás akkreditált pedagógus-továbbképzési programon.

 

2007-ben részt vettem „Kooperatív módszertanra épülő együttműködés csoportban” címmel egy 30 órás akkreditált pedagógus-továbbképzési programon.

 

2009-ben részt vettem „IKT, Interaktív tábla – interaktív módszerek a pedagógusok és tanulók kompetencia fejlesztésében” címmel egy 30 órás akkreditált pedagógus-továbbképzési programon.

 

2010-ben „A tanulásmódszertan tanítása” címmel egy 30 órás akkreditált pedagógus-továbbképzésen vettem részt.

 

2011-ben Felkészítés érettségi vizsgaelnöki feladatok ellátására” című 30 órás akkreditált továbbképzésen vettem részt az Oktatási Hivatal szervezésében.

 

2011-ben „Tehetséggondozás a kémiaoktatás során” című 30 órás akkreditált képzésen vettem részt a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, Magyar Géniusz Projektiroda szervezésében.

 

2012-ben „A referenciahelyi mentor pedagógusok felkészítése” című 30 órás akkreditált pedagógus-továbbképzésen vettem részt.

 

2014-ben „Digitális eszközökkel támogatott projekt alapú tanulás – az Intel®Teach Essentials program” című 50 órás akkreditált pedagógus-továbbképzésen vettem részt az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. szervezésében.

 

2014-ben 60 órás akkreditált szaktanácsadói képzésen vettem részt.

 

2014-ben próbaminősítés keretében megszereztem a mesterpedagógus besorolást.

 

2015-ben a „Felkészítés a 'Szakmai megújító továbbképzés általános és középiskolában tanító kémia szakos tanárok számára' című akkreditált továbbképzés megtartására” című képzők képzését végeztem el.

 

Publikációk, tanulmányok, tankönyvek, tanári segédletek

1.) Összehasonlító vizsgálatok a Chironomus plumosus (Diptera) intesztinális Micromonospóra-populációján (Márialigeti Károly-J. Balázs K., szakdolgozat, 1984.)

2.) Nemfémes elemek és vegyületeik c. munkafüzet (Dr. Balázs Lórántné-J. Balázs K., Calibra Kiadó, 1994.)

3.) Szerves kémia c. munkafüzet (Albert Viktor-J. Balázs Katalin, Calibra Kiadó, 1995.)

4.) Nemfémes elemek és vegyületeik c. témazáró feladatlapok (J. Balázs K., Műszaki Kiadó, 1997)

5.) Kémia alapfokon I., tankönyv (Dr. Balázs Lórántné-J. Balázs K., Calibra Kiadó, 1996.)

6.) Kémia alapfokon I., munkafüzet (Dr. Balázs Lórántné-J. Balázs K., Műszaki Kiadó, 1997.)

7.) Kémia alapfokon I., témazáró feladatlapok (J. Balázs K., Műszaki Kiadó1997.)

8.) Kémia alapfokon II., tankönyv (Dr. Balázs Lórántné-J. Balázs K., Calibra Kiadó, 1996.)

9.) Kémia alapfokon II., munkafüzet (Dr. Balázs Lórántné-J. Balázs K., Műszaki Kiadó, 1997.)

10.) Kémia alapfokon II., témazáró feladatlapok (J. Balázs K., Műszaki Kiadó1997.)

11.) Ennyit kell(ene) tudnod kémiából (Dr. Balázs Lórántné-J. Balázs K., Panem Kiadó, 1996.)

12.) Tapasztalatok egy NAT-kompatibilis hat- és nyolcosztályos gimnáziumi tantervről (Környezeti nevelési továbbképzés záródolgozata, tanulmány, 1996.)

13.) Kémia 7. tankönyv (Dr. Balázs Lórántné-J. Balázs K., Apáczai Kiadó, 2000.)

14.) Kémia 7. munkafüzet (J. Balázs K., Apáczai Kiadó, 2001.)

15.) Kémia 7. tanári kézikönyv (Dr. Balázs Lórántné-J. Balázs K., Apáczai Kiadó, 2002.)

16.) Kémia 8. tankönyv (Dr. Balázs Lórántné-J. Balázs K., Apáczai Kiadó, 2002.)

17.) Kémia 8. munkafüzet (J. Balázs K., Apáczai Kiadó, 2003.)

18.) Kémia 8. tanári kézikönyv (Dr. Balázs Lórántné-J. Balázs K., Apáczai Kiadó, 2004.)

19.) Kommunikációs gyakorlatok szükségessége az iskolában – a humánökológia témaköréből vett példákon keresztül (Dr. Nánási Irén, Dr. Bárdos György – J. Balázs K., szakdolgozat, ELTE TTK, Mikrobiológiai Tanszék, 2002.)

20.) XXI. Kémiatanári Konferencia Előadás-összefoglalók (Pécs, 2004. aug. 15-19., szerk.: Riedel M.) Tehetséggondozás és differenciált foglalkozás az általános iskolai kémia oktatásban c. előadás

21.) A Kémia Tanítása c. folyóiratban (Mozaik Kiadó, Szeged) megjelenő szakcikkek:

- XIII. évf. 3. szám, 2005. Szakmai szókincsfejlesztő játékos feladatok a kémia tanításában

- XIII. évf. 4. szám, 2005. Szemléletformáló módszerek a kémia tanításában

- XIII. évf. 5. szám, 2005. Önálló tanulást segítő módszerek a kémia tanításában

22.) Kémiai modulok 7-10. évf. számára, SuliNova Életpálya-építési Stratégia, 2005., 2006.

23.) Képesség- és készségfejlesztő feladatok kémiából, OKI, 2005.

24.) Az alkimisták titka – Kalandos játék, avagy kreatív és interaktív kalandozás a kémia birodalmában, Móra Könyvkiadó, 2008.

25.) A kompetencia alapú fejlesztés elmélete és gyakorlata (Összeállította és szerkesztette: Vass Vilmos, fejezet cím: Kompetenciák fejlesztése a kémia tanításában a 6-8. évfolyamon, írta: J. Balázs K., Apáczai Kiadó, 2008.)

26.) Interaktív tananyag a Kémia 7. tankönyvhöz (J. Balázs K., Kőszegi Tamás, Krea Kft., Apáczai Kiadó, 2008.)

27.) Interaktív tananyag a Kémia 8. tankönyvhöz (J. Balázs Katalin, Kőszegi Tamás, Krea Kft., Apáczai Kiadó, 2009.)

28.) Természettudomány Tanítása Korszerűen és Vonzóan konferencia előadásainak összefoglalójában (2011., az MTA támogatásával), Kémiai játékok – workshop (J. Balázs K.).

29.) Szövegértési feladatok 7-10. évf. számára, digitális tananyag, Observans Kft., 2013., 2014.

30.) a TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 projektben elkészült Szakmódszertani jegyzet, Oktatási módszerek fejezet, szakmai vezetője: Dr. Szalay Luca, 2015.

 

Nyertes pályázatok, ösztöndíjak

 

 

 

 

1996. CEFIC Science Education Award nemzetközi pályázata („Egészséges táplálkozás – kísérletek tükrében” Balázs Katalin, Kiss Zsuzsanna és egy diákcsoport) emlékérem és dicséret

 

1997. Független Ökológiai Központ pályázata (Környezetvédelem a közoktatásban)

 

1997. Soros Alapítvány ösztöndíj („Egy olyan program kidolgozása, melynek segítségével bevonhatók a diákok és a tanárjelöltek a környezeti nevelésbe”)

 

1997. Pro Renovanda Cultura Hungariae „Trefort Ágoston emlékére” Szakalapítvány ösztöndíj („Egészségnevelési team-munka egy modellosztály bemutatásával, mentálhigiénés szemlélettel”)

 

1998. Gyermek és Ifjúsági Alapprogram és Környezetvédelmi Alap pályázata (Környezetvédelem a közoktatásban)

 

1998. Soros Alapítvány pályázata (Környezetvédelmi táborok és terepgyakorlatok)

 

1998. Soros Alapítvány ösztöndíj (Környezeti Nevelés Kuratóriuma)

 

1998. Soros Alapítvány ösztöndíj („Az iskolai környezeti nevelés egyfajta módjának bemutatása a tanárjelölteknek, a tanárjelöltek bevonása a munkába”)

 

2000. Gyermek és Ifjúsági Alapprogram és Mobilitás Ifjúsági Szolgálat pályázata (Millenniumi környezetvédelmi program)

 

2000. Környezetvédelmi Minisztérium Környezetvédelmi Fejlesztési Intézet pályázata

 

2004. az Oktatási Minisztérium, az Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság Sulinet Programiroda pályázata Oktatási tartalmú multimédiás forgatókönyvek készítésére („Amorfka”-jelenségek és szerkezet című digitális tankönyv forgatókönyv)

 

2005. Közoktatási Modernizációs Közalapítvány (KOMA) ösztöndíj a „Természettudományos szemlélet fejlesztésének módszertana” címén

 

2009-ben az Oktatási és Kulturális Minisztérium, természettudományi kerettanterv készítésére szóló pályázati kiírására (TÁMOP), az ELTE TTK Oktatásmódszertani Centrum által szervezett munkacsoport tagjaként, részt vettem a kerettanterv elkészítésében, mely ezen a pályázaton nyert is.

 

2010-ben kémia munkaközösségünk pályázatot nyert az Oktatásért Közalapítvány A közoktatásban tanulók természettudományos és műszaki kompetenciáinak elmélyítését segítő tehetséggondozó projektek támogatására” c. pályázatán